زهرا فرود: شهرام عبدلی ازبازیگران عرصه تئاتر، سینما وتلویزیون است که با فارغ التحصیلی دررشته ادبیات فارسی در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار درسریال همسفر ساخته" قاسم جعفری "مقابل دوربین رفت وحدود سه سال بعد درسال ۱۳۸۰ با بازی در سریال دیگری از کارگردان همسفربه نام "خط قرمز" درنقش بابک به شهرت رسید او معتقد است تئاتر وسینما به عنوان بستر تعالی فرهنگ وهنرهرکشوری نیازمند پشتوانه و حمایتهای همه جانبه است وازوقتی این هنر در کشور به بخش خصوصی واگذار شد ودست حمایت از پشت آن کوتاه گشت مسیرش رو به بیراهه سیرکرد.
"شهرام عبدلی" به خبرنگار دیباچه گفت: آنچه که میتواند تاثیر بسزایی در استقبال مخاطبان از آثار سینمایی و سالنهای سینما داشته باشد وجود فیلمنامههای پرمحتوا و مهمتر از آن برداشت بازیگر از فیلمنامه و نوع شخصیت پردازی او در یک اثر نمایشی است و از آنجا که نقش آفرینی نوعی خلاقیت محسوب میشود که در هر بازیگر بر اساس دیدگاه، جهان بینی، سواد، منش و بینش او بروز میکند میتوان مدعی شد در کنار متن دیکته شده در فیلمنامه این بازیگر است که با شخصیتی که قرار است در کالبد آن با مخاطبان در ارتباط باشد سهم بارز و سازندهای در ماندگاری و موفقیت یک اثر و به دنبال آن ترغیب جامعه به تماشای آن اثر دارد.
او افزود: متاسفانه این روزها مسئله مستعد بودن و نوع توانمندی بازیگران در گزینش آنان برای حضور در یک اثر چندان در نظر گرفته نمیشود مگر از سوی برخی کارگردانان مولف و خیلی اصیل که به کارشان اعتقاد راسخ دارند و در نظرشان مهم است که چه نقشی را چه کسی باید بازی کند و صرفا تحت عوامل اقتصادی و مالی کار نمیکنند.
"عبدلی" پیرامون حضور کمرنگ بازیگران مطرح در صحنه تئاتر گفت: دورهای حضور بازیگران چهره برای اجرای نمایش در روی صحنه باب شد و این امر مورد استقبال تماشاچیان زیادی نیز قرار گرفت، اما کم کم این حضور رنگ باخت و شاید یکی از علل این کمرنگی را بتوان در اشباع شدن مخاطب از حضور و اجرای این بازیگران در آثار نمایشی خلاصه کرد و از آنجا که هنر تئاتر عرصه سختی است که اگر نتوانی ساختار نمایشهای صحنهای را در اجرا هضم کنی قطعاً مورد انتقاد قرار خواهی گرفت بنابراین یکی دیگر از دلایل حضور کم هنرمندان چهره در صحنه تئاتر همین امر است و برخی از آنان نیز با محک زدن خود برای فعالیت در این عرصه ترجیح دادند خارج از این گود به نقشآفرینی بپردازند و به دنبال آن نیز شور و هیجان مخاطب برای دیدن بازیگران چهره روی صحنه تئاتر فروکش نمود و دیگر آن چنان در نظرشان مهم نبود که چه کسی قرار است چه نقشی را ایفا کند و همین موضوع خوشبختانه اوضاع اجرا را بهتر کرد.

این بازیگر حال و روز تئاتررا نابسامان خواند و افزود:هیچ سبک و ژانر نمایشی نمیتواند جان تازهای در رگهای این عرصه از هنر تزریق کند چرا که اصولاً تئاتر اوضاع خوبی نداشته و شیوع بیماری کرونا نیز وضع آن را نابسامانتر ازقبل نمود.
اوادامه داد: تئاتر مقولهای است که در همه جای دنیا از آن حمایت میشود، ولی وقتی پای این هنر به بخش خصوصی گشوده شد و دست حمایت از پشت این عرصه کوتاه گشت اهالی آن برای روشن نگه داشتن چراغ این حوزه و برگشت هزینههای آن اقدام به بازگشایی مکانهای سالن نما به جهت اجرای نمایش نمودند و اینگونه شد که هنر نمایشهای صحنهای به بیراهه رفت و دست به هرکاری زد تا تماشاچی را راضی نگه دارد و این امر نه تنها به تئاتر لطمه بزرگی زد بلکه با پر و بال دادن به تماشاچی باعث شد ذائقه مخاطبان تغییر کند و انتظاراتی از این هنر مطرح شود که برای تئاتر برآوردن آنها امکان نداشته باشد بنابراین متاسفانه این حوزه از هنر به سمت ارائه نمایشهای عامیانه و عامه پسندانه گرایش یافت و به طور کل ریشه تمام این مسائل را باید در عدم حمایت کافی و وافی از این هنر جستجو کرد.
بازیگر شخصیت ناصر در مجموعه فرشتههای بی بال بیان کرد:کاراکتر ناصر را دوست دارم، چون در پرورش یافتن آن سهم بسیاری داشتم و در ارتباط با پردازش آن تعامل بسیاری با امیرحسین عنایتی کارگردان مجموعه فرشتگان بی بال برقرار نمودم و تمام تلاش خود را به کار بستم تا شخصیت ناصر در درجه اول برای خود و به تبع آن برای مخاطب باورپذیر باشد و، چون جنس این کاراکتر را به خوبی لمس کردم فکر نمیکنم نتوانسته باشم خوب ظاهر شوم ۰
اوکه نقش آفرینی در سریالهایی، چون صبح آخرین روز، جلال۲، معمای شاه، تبریز در مه و سر دلبران را در کارنامه هنری خود ثبت نموده درباره طرح واکسیناسیون هنرمندان گفت:سال گذشته که ماجرای اولویت تزریق واکسن کرونا به هنرمندان مطرح شد با هجمههایی از شعاف همیشگی از جمله ما هم نمیزنیم و با مردم هستیم مواجه شدیم در صورتی که میبینیم حتی داروخانهها مقابل پیشخوانشان را پوشانده اند و بانکها نیز جلوی باجههای خودراحصاری از جنس پلاستیک کشیده اندتا خودشان را از مردم دور نگه دارند، ولی این بازیگران هستند که باید چهره به چهره و نفس به نفس با هم بازیشان در ارتباط باشند و برای مردم کار تولید کنند بنابراین عرصه بازیگری همچون کاردرمان در زمره مشاغل پرخطر قرار دارد چرا که شاهد هستیم تاکنون بسیاری از بازیگران رابر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده ایم وزنده یاد علی سلیمانی درزمره آخرین هنرمندانی بودکه چندی پیش براثرابتلا به کرونا از میان ما رفت.
"شهرام عبدلی "که علاوه بر تئاترو تلویزیون در عرصه سینما نیز بازی در نقشهای موفقی را رقم زده افزود: هم اکنون بازی در سریال راز ناتمام به کارگردانی و تهیهکنندگی" محمد امین امانی" و برنامه جَمعِمون جَمعهِ به کارگردانی" محمد مسلمی در ژانرکودک ونوجوان از کارهای جدیدم هستند که این روزها برای رسیدن به پخش از رسانه ملی مراحل تولیدی خود را پشت سر میگذارند.
بازیگر فیلمهای سینمایی نفسهای آرام، ماه گرفتگی، یکی برای همه، قصه دلها و دختری در قفس در پایان گفت:اوضاع تئاتر به عنوان هنری پر قدمت که در کنار سینما سهم بسزایی در اعتلای فرهنگ و هنر کشور دارد به هیچ وجه خوب نیست و همچون سینما نیازمند پشتوانه و حمایتهای همه جانبه متولیان است چرا که تئاتر و سینما علیرغم مسئله تفریح به عنوان بسترتعالی فرهنگ و هنرجامعه مطرح میشوند که نقش موثر، مهم و اساسی در شکلگیری فرهنگ وهنر کشور ایفا میکنند.